loading...
رپ تایم بلاگ |raptime blog
raptimeir بازدید : 231 یکشنبه 04 بهمن 1394 نظرات (0)

رپ فارسی
حتماً خیلی از شما تا امروز کلمه ی "رپ" رو شنیدین. حدود شش ساله
که این سبک توی کشور ما هم به طور جدی پا گرفته. با توجه به این
که طرفداری از رپ و یا مخالفت با اون، هر دو نیازمند شناخت
هستند، در اینجامطلبی آماده کردم که حاصل تلاش و مطالعه دراین باره است.

معنی لغوی رپ
در لغتنامه ی انگلیسی به فارسی، این کلمه معنی "صدای دقّ الباب (تق)، سرزنش سخت، ضربت تند و سریع" می ده. اما بعضی ها هم معتقدند لغتRAP مخفّفRhythm And Poetry هست که معنی "ریتم و شعر" رو می ده.

رپ چیست؟
خیلی ها تفاوت خاصی بین رپ و "هیپ هاپ" قائل نیستندو اون ها رو یکی میدوندامّا باید بدونیم که هیپ هاپ یک سبک زندگیه و رپ فقط جزء کوچکی از سبک هیپ هاپه و در واقع زیرمجموعه ی اون به حساب میاد

تولّد رپ فارسی

اولین جرقه رو گروه سندی زد. در اوایل دهه ی نود میلادی بود که آهنگ "دختر حاجی الماس" بیرون اومد و بعد از اون هم آهنگهایی مثل "پری" و "تلویزیون" که در اون زمان واقعاً کارهای بکری بودند. البته سبک این گروه رپ نبود و دامنه ی کارشون هم وسیع تر از مشکلات اجتماعی بود، اما به هر حال سندی "اعتراض" رو وارد موزیک ایرانی کرد؛ اون هم با سبکی که واقعاً در اون زمان برای جوونها جذّابیت داشت. آهنگ "تلویزیون" اعتراضی بود نسبت به کمبود تفریح در اون زمان، برنامه های ضعیف تلویزیون، سانسورهای بیش از حد فیلمهای خارجی و. .

بعد از سندی، "دیو" هم در خارج از کشور آهنگهایی رو بیرون داد که همگی سیاسی بودند و نه اجتماعی. دیو نسبت به افزایش روزافزون معتادان و زندانیان سیاسی، اعتراض می کرد

اولین آلبوم رپ فارسی

"شاهکار بینش پژوه" اولّین آلبوم رپ فارسی رو با عنوان "اسکناس" آماده ی انتشار کرد که شامل چهار آهنگ بود. این آلبوم پس از چهار سال انتظار  از سوی وزارت ارشاد مجوز
 پخش گرفت

اصطلاحات در رپ
Cycle:
کلمه ای فرانسوی که معادل "دور، دوره و گردش" می باشد. سیکل (دوره) در این:جا یعنی این که مثلآ یک سری ضربات پشت سر هم چند ثانیه رو تشکیل می ده و بعد از پایان این چندثانیه دوباره همون ضربات از اول انجام می شه.
DJ:
مخفّفDisk Jockey. در لغتنامه به معنای :"کسی است که صفحه ی موسیقی را می گذارد." البته معنی رایج امروزیش :"کسی است که آهنگ های مختلف را مجدّدآ به گونه ای هیجان انگیز، بازسازی می کند."
MC:
مخفّف Master of Ceremonies که به طور کلّی معنای "مجلس گردان" و یا "مجری مراسم" را می دهد.
Gerafiri:
لغت گرافیتی از واژه گرافیو در زبان ایتالیایی مشتق شده است.

?بیت(beat):در لغتنامه به معنای "ضربت موسیقی" هست. امّا بین رپرها به معنی "آهنگی است که رویش شعر رپ خوانده می شود."
Chorus
(کروس):همسرایی کردن
 Verse
(ورس) شعر
Text
(تکست، تکس): موضوع و متن آهنگ

raptimeir بازدید : 148 یکشنبه 04 بهمن 1394 نظرات (0)

واژه های هیپ هاپ و رپ غالبا به جای هم به کار می روند. در حال حاضر استفاده از هر کدام این واژه ها بیش تر از این که بحث سبک و فرهنگ موسیقی باشد، بحث زبان شناسی است. این دو اصطلاح با تکامل صنعت موسیقی تقریبا به مترادف تبدیل شده اند. با این حال، دلالهای موسیقی ادعا می کنند که این دو مفهوم هرگز یکی نمی شوند.
وب سایت تفاوت ها در این مقاله به این دو مفهموم میپردازد.

هیپ هاپ :

آثار هیپ هاپ ریشه ها در ایام قدیم در برانکس نیویورک که در زمان اکثر ساکنان آنجا آفریقایی – آمریکایی و از اصل و نسب اسپانیایی بودند، نشأت می گیرد.

در سال ۱۹۷۰ این سبک موسیقی، از احزاب بلوک که تحت سلطه ی هارلم ها بودند شکل گرفت. به همین دلیل است که هیپ هاپ به عنوان ستون اصلی که راه را برای آزادی بیان هموار ساخت شناخته می شود.

رپ :

رپ، اغلب به عنوان یکی از اشکال آزادی بیان شناخته می شود که همراه با ظهور فرهنگ هیپ هاپ شکل گرفته است. در اصل، در احزاب برانکس،رپ زمانی که دی جی شروع به صحبت می کرد همراه با ضرب آهنگ به بیان کردن یک فکر خاص یا یک پیام که از لحاظ اجتماعی آشکار است، می پرداخت. می توان آن را ترکیبی از نثر و شعر در هم آمیخته در یک آهنگ تصور کرد .

تفاوت بین هیپ هاپ و رپ چیست؟

اگر هیپ هاپ را مورد بررسی قرار دهیم، اساسا به ترکیبی از ضرب آهنگی که بازتاب دهنده ی خوش قلبی و انعطاف پذیری هست می رسیم.از سوی دیگر رپ ، راهی برای بیان عقاید جدی و یا افکاری که توهین آمیز است می باشد.

با این حال ، رپ ضرورتا به تحقیر و توهین نمی پردازد و ممکن است برای بیان ضعف و اندوه شخصی از آن استفاده شود.همچنین رپ می تواند با موسیقی های دیگر از جمله راک، رگه و یا سبک بلوز ادغام شود.
این دو ژانر هر دو ضرب موسیقیایی یکسانی دارند و به همین دلیل اغلب یکی از آن ها برای توصیف دیگری به اشتباه گرفته می شود. اما با وجود این شباهت ها ، باید تاریخ غنی هر کدام را به عنوان نماینده ای از یک فرهنگ که طنین انداز یک شخصیت قوی و خوشگذران در میان سختی های دلخراش است، در نظر گرفت.

پس بطور خلاصه:

– هیپ هاپ به عنوان ستون اصلی که راه را برای آزادی بیان هموار ساخت شناخته می شود.

– رپ، اغلب به عنوان یکی از اشکال آزادی بیان شناخته می شود که همراه با ظهور فرهنگ هیپ هاپ شکل گرفته است.

– رپ را می توان ترکیبی از نثر و شعر در هم آمیخته در یک آهنگ تصور کرد.

– اگر هیپ هاپ را مورد بررسی قرار دهیم، اساسا به ترکیبی از ضرب آهنگی که بازتاب دهنده ی خوش قلبی و انعطاف پذیری هست می رسیم.

– رپ ، راهی برای بیان عقاید جدی و یا افکاری که توهین آمیز است می باشد.

raptimeir بازدید : 167 یکشنبه 04 بهمن 1394 نظرات (0)

دوستان حصین توی البوم کالیبر24 حضور داره❤️❤️همینطور ک میدونید تا الان لیتو و سپهر خلصه رسما اعلام شدن❤️حصین هم حضور داره و تا چند وقت دیگه رسما اعلام میشه❤️منتظر ی ترک #گنگ از #حصین تو یک الی دو ماه اینده باشد❤️

 

raptimeir بازدید : 172 چهارشنبه 30 دی 1394 نظرات (0)

رضا پیشرو این عکس رو تو تلگرام منتشر کرد و گفت : این عکس 👆این حمایت شماس😑 من فقط واسه خودم میخونم به عشق خودم شما مردم دست به لاشمم نمیزنید که لاشخورا بیان سراغش بی خیاله این همه قلب !همین که بدونین من میدونم تنهام و توی شما دوست واقعی انگشت شماره..

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 244
  • بازدید ماه : 244
  • بازدید سال : 16,935
  • بازدید کلی : 54,300